onsdag 15 juli 2009

1200 kcal på 20 min

Min lediga dag inleddes med en framgångsrik löptur med gratulationer från ipoden och information om att jag minsann hade bränt 500 kcal på 40 min. Inte illa. Efter några slappa timmar vid badet var det dags för middag som inleddes med en klassiker till förrätt - parmalindad melon med lite färskostkräm, mumsigt! Till huvudrätt blev det potatisgratäng som för en gångs skull blev riktigt lyckad, med fläskfilé och tomatsallad (jag jobbar, jag förtjänar lyx).
Och så var det desserten. Jag hittade en nyhet när jag var och handlade. En ny glass i familjen Ica Selectio
n. Pecan, kola och kanderad mandel, det måste ju bara provas! Godtrogen som jag är slevar jag upp en liten skål och tror som vanligt att jag kommer att nöja mig med det och inte gå tillbaka till frysen efter mer. 20 min senare sitter jag i soffan och skrapar det sista ur botten på glassförpackningen. Vad trodde jag egentligen? Själva designen på det här paketet är ju gjord för att man ska äta direkt ur burken och allt på en gång, hur mycket finsmakaranda de än försöker pränta dit på etiketten. Jag vet att jag inte borde titta men jag kan inte låta bli. 290 kcal per 100 g innehåller förpackningen som från början var fylld med 400 g sockersliskig glass (det var inte den godaste jag ätit, långt ifrån faktiskt). Det betyder att jag satte i mig 1200 kcal på 20 min. Det är hälften av hela mitt dagsbehov. Och det var bara efterrätten...
Tur att man är kostexpert och kan luta sig tillbaka på trygg kunskap om att det jämnar ut sig i längden... Men det blir nog några vita dagar nu... Ja från glass alltså.


Sund och balanserad förrätt

The Devil's dessert...

3 kommentarer:

  1. Hahah du är ju för underbar! Jag kan ju bara säga att jag själv hade befunnit mig i samma situation med ett sånt glasspaket hemma :) Det är allt tur man är dietist och kan svulla med gott samvete! ;)

    SvaraRadera
  2. Det straffade sig kan jag säga, idag har jag haft ont i magen hela dagen :/ Så går det när man gör avsteg från tallriksmodellen ;)

    SvaraRadera
  3. förrätten ser devil ut... mm.. en härlig komposition där varenda mumsbit är placerad på den plats där den var menad att hamna..

    men marialino... så mycket glass på en och samma gång.. magen måste ju bli som ett kylskåp.. burr.. hoppas att magen återfått lite värme nu och mår bättre. hm.. pecan and almond låter som en glass för mig, likabäst att jag handlar på konsum idag så att jag inte frestas :-)

    SvaraRadera