måndag 2 november 2009

Pumpasoppa

Det har varit Halloween, den härligt kusligt kitchiga högtiden då det helt plötsligt känns helt logiskt att släpa hem en 10 kg's pumpa från affären. För den som funderar på vad man ska göra av den stora oranga klumpen när helgen är över kommer här ett recept på finfin pumpasoppa som jag provade första gången för några veckor sedan. Riktigt mumsig tillsammans med ett grovt bröd och kanske egentillverkad tomatmarmelad ;)
Receptet kommer från Ölands skördefest där det kryllar av just pumpor i slutet av september.

4 port. pumpasoppa
  • Hacka 1 gul lök och 1 vitlöksklyfta och fräs i olja i en stor kastrull.
  • Skala pumpan (ca 600 g) och tärna pumpaköttet. Lägg i kastrullen och stek under omrörning ca. 5 min på låg värme.
  • Häll på 5 dl grönsaksbuljong och koka under lock på svag värme ca. 15 min, tills bitarna är mjuka.
  • Klicka i 1-2 msk tomatpuré och kör sedan soppan med stavmixer. Blanda i 1 msk soja (om du vill ha en mer färgglad och mindre salt soppa kan du hoppa över sojan), 1 msk pressad citron och ca 1 tsk hackad chili*.
  • Rör ner ca. 3 msk creme fraiche och smaka av med salt och peppar.
  • Garnera med pumpafrön.
*Mängd chili väljer man förstås efter tycke och smak. Jag hade 2 små svarta chilisar från min coola chiliplanta till hela soppan och det blev rejält starkt!


-Svart chili, perfekt Halloweenkrydda!



Paul gillade pumpasoppan, med chili och allt :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar