tisdag 8 juni 2010

Expertutlåtande

Nu har jag äntligen fått svar på vad det är som gör att jag inte kan springa utan att det gör ont! Jag var hos Mia Häggbrink på Rehabcentrum i Uppsala idag och blev grundligt undersökt och fick en blandning av förmaningar, behandling och lugnande besked.

Mias bedömning var att det är en djupt liggande muskel som löper tvärs över baksidan av knäskålen som har blivit inflammerad. Behandlingen är vila från löpning (...) några omgångar med laser, massage och rehabövningar.

Glädjande var att Mia inte trodde att det bör dröja alltför länge innan jag kan börja springa igen! Dock måste jag börja försiktigt och under inga omständigheter springa när det gör ont (vilket jag ju skamset var tvungen att erkänna att jag gjort den senaste tiden...).

Självklart är det svårt för henne att svara på exakt hur lång tid det kommer att ta att bli återställd. Självklart beror det på mig och hur jag tar hand om mitt knä. Jag funderar såklart på loppen i slutet av sommaren och om det kommer att vara möjligt att delta i dem. Men jag ska försöka flytta fokus från det nu och i stället koncentrera mig helt och hållet på att bli bra.

Fokus kommer att ligga på att göra mina rehabövningar varje dag, tänka på hur jag sköter mina knän och komma igång med alternativ träning. Det finns fortfarande mycket jag kan göra! Gränsen går där det börjar göra ont. Målet är att det inte ska göra ont mer. Det är viktigast just nu!

Ett visst mått av tejp kommer att gå åt för att
förhindra översträckning av knämuskulaturen

2 kommentarer:

  1. Har du några bra tips på övningar, har själv ont runt höger knä och är ofta stel i det området. Springer mycket och har genomfört både Göteborgsvarvet och Stockholms marathon nu i år.

    SvaraRadera
  2. Hej Anonym :) Ja det är ju inte direkt ovanligt med knäproblem när man springer... Jag har dåligt med kunskap när det gäller detta och var, som du har sett, tvungen att gå och få hjälp för att komma till rätta med mina egna problem. Min skada har suttit i yttersta knävecket och varit relaterad till en inflammerad muskel långt inne i knät. Min behandling bestod i 3 omgångar med laser (för att öka blodgenomströmningen i muskeln) samt massage, vila och en rehabövning som bestod i höftlyft från ryggläge med fötterna upphöjda. Detta har hjälpt mig mycket men jag tycker absolut att du ska gå till ett proffs för att få hjälp med dina besvär! Lycka till!

    SvaraRadera