torsdag 17 juni 2010

Recension - Linas Matkasse

För några veckor sedan mottog jag min första leverans från Linas matkasse. Nu har jag lagat och ätit mig igenom alla recepten och tänkte att ett omdöme kunde vara på sin plats.

Jag slog till på ett specialerbjudande en vecka då kassen kostade 500:- för 5 x 4 måltider, alltså 25 kr per portion. Mycket prisvärt! Ännu mer prisvärt blev det eftersom dessa portioner var så pass väl tilltagna att de räckte till fler än 4 portioner för vissa rätter.



Principen att få råvaror hemlevererade är genialisk. Du slipper planera, handla och komma på recept, allt kommer ordnat och klart till din dörr på måndagskvällen. En sådan här tjänst är perfekt för att få ny inspiration till matlagning och hitta nya kombinationer av smaker och råvaror.

Efter några veckors torka vad gällde inspiration och tid till handling och matlagning kändes det fantastiskt att trava upp färska varor på diskbänken! Sedan var det bara att välja bland recepten och sätta igång!


Recepten i min kasse var av blandad karaktär. Det fanns
såväl fisk som kött, kyckling och vegetariskt på menyn, vilket gav en mycket bra variation. Maträtterna var färgstarka och framför allt lättlagade. Ett stort minus var dock utbudet av grönsaker till måltiderna. Här begränsades utbudet till grönsallad med tomat och gurka eller en uppskuren röd paprika. Varken särskilt näringsrikt eller klimatsmart.


Gnocchi med mozzarellagratinerade körsbärstomater, färsk
basilika och svarta bönor med schalottenlöksvinägrett

Men gott har det varit. Och roligt. Jag kan absolut tänka mig att köpa en sådan här kasse då och då även i framtiden (kasse nr 2 mottogs faktiskt nu i måndags). Men jag förbehåller mig rätten att lägga till och dra ifrån i recepten. Den stora glädjen med matlagningen ligger ju trots allt i att få skapa något på egen hand, även fast det kan vara skönt med lite hjälp. Och mera grönsaker vill jag ju ha såklart! Så det köper jag till vid sidan om.

Summa summarum kan jag verkligen rekommendera att prova detta någon gång! Det verkar som att det ofta finns ett prova på-erbjudande för 500:- på www.linasmatkasse.se Det är ett mycket prisvärt erbjudande och ett roligt inslag i vardagsmatlagningen.

9 kommentarer:

  1. Kycklingbullarna var sådär, men burgaren med Kvibille Ädel var smaskens! :)

    SvaraRadera
  2. Vänta nu Henrik, det var ju du som tyckte att kycklingbullarna var goda!

    SvaraRadera
  3. Några av bullarna var utsökta och andra var lite sämre... men sällskapet var rakt igenom utsökt!

    SvaraRadera
  4. Hej. Tack för dina fina ord! Vilken kanongrej detta med matkasse. Vi har alltid sån brist på matinspiration så detta låter ju super!!

    SvaraRadera
  5. Mycket kul att läsa din recension och att du var mestadels nöjd med Linas matkasse.

    Fråga: Har du fortsatt med Linas matkasse eller någon annan matkasseleverantör?

    SvaraRadera
  6. seoceef@gmail.com14 oktober 2012 kl. 10:44

    www.ilovemylaptop.se

    Hej,

    Vi på ilovemylaptop har snygga laptopfodral i neopren och läder. Ta gärna en titt och se om det är något du gillar!

    Mvh Gunnar

    SvaraRadera
  7. Super god anmeldelse, takker. :)

    SvaraRadera