torsdag 10 december 2009

Dietistkåren v/s LCHF

Igår var jag och Ylva på en utbildningsdag som Livsmedelsverket anordnade för kostchefer och andra ansvariga för måltider inom kommun och landsting. Vi fick vara med för att det fanns platser över och var glada för lite matnyttig fortbildning och gratis lunch :)
Det vi inte var så glada för var att det i åhörarskaran om ett hundratal duktiga, välutbildade kvinnor fanns två män som tillsammans tog upp mer utrymme än de övriga tillsammans. Naturligtvis var de där för att ställa dumma frågor, propagera och sprida LCHF-evangeliet. Jag och Ylva fick även äran att sitta bredvid dem under lunchen vilket Ylva tog som ett tillfälle att öva argumentering och jag som ett tillfälle att öva på att sitta tyst och äta min mat.
Vi var så arga för att dessa människor har mage att, bland alla dessa kvinnor som varje dag arbetar för att barnen i skolan, patienterna på sjukhusen mfl ska få så bra och näringrik mat som möjligt, komma och påstå att det arbete som utförs är felaktigt, oetiskt och direkt farligt!
I själva verket är det som är farligt att det bildas nitiska grupper utan utbildning eller förmåga till kritisk urskiljning med ett så kraftigt behov av att hålla fast och propagera för sin åsikt att de som verkligen vet vad de gör börjar tveka på vad de kan. Det är inte ok.
Det som skiljer dietistkåren från LCHF-mobben är att vi har förmågan att lyssna på vad de säger och försöka förstå vad de håller på med. Vår ambition är att människor ska äta mat som de mår bra av och som gör att de får leva friska under en lång tid. Om detta nu innebär att vissa människor vill utesluta kolhydrater så fine, ingen regel utan undantag, men att pracka på människor en diet utan vetenskapligt underlag eller vetskap om långsiktiga konsekvenser är inte att ha folkhälsans bästa för ögonen, tvärtom.
För övrigt kan jag tillägga att i egenskap av bordsgranne till dessa människor observerade jag och Ylva att av portionen med lax, couscoussallad och bröd åt de i princip bara laxen. De fick alltså i sig kanske hälften så mycket energi som mig och Ylva. Klart som fan att de går ner i vikt. Att de sedan relaterar den framgången till uteslutande av kolhydrater tyder bara på en stor sorglig, ödesdiger, avsaknad av kunskap.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar