söndag 28 februari 2010

Starkt huvud, svaga knän

I torsdags sprang jag intervaller på löpbandet på SATS. Det var de hårdaste intervallerna jag kört hittills - 5 x 500 m och det var rejält jobbigt! Men huvudet klarade av det, tyckte att det var kul, och ville gärna springa igen, redan dagen efter.
Knäna däremot... Jag har tidigare haft problem med knän och rygg och det är detta som har gjort att jag över huvud taget inte har lyckats med löpträning förut. Men nu när jag har trappat upp långsamt och varierat mer (och köpt riktigt bra skor) har det känts bra och jag har inte haft ont på länge. Men det här intervallpasset var för hårt, det är bara att inse, jag måste ta det lugnare. Suck, tråkigt, jag vill ju köra! Men jag vill också kunna springa långt och länge och då får jag tänka mer långsiktigt och öka försiktigare. Så nästa gång blir det lugnare tempo. Det måste ju huvudet förstå.

Idag blev det alltså simning i stället för långpass eftersom knäna fortfarande inte kändes helt ok. Efter en lång lördag med jobb och utgång och lite sömn mot söndagen kändes kroppen som en sten i vattnet till en början, men efter några längder började den mjukna och jag kunde sedan simma en riktigt bra kilometer och orkade t.o.m. några fjärilar på slutet. Sen var det en nöjd Maria som satt i bastun med sin apelsin :) Det var en bra bakisdag!

Inte jag men väl en fjäril :)

1 kommentar:

  1. Men oj! Sådär duktig var inte jag på min bakissöndag.. Jag halvsov i soffan hela dan. Grymt av dig. Jag är imponerad av din motivation! Kram J

    SvaraRadera