fredag 15 januari 2010

Apropå autism

Igår hade vi redovisning av våra fördjupningsarbeten i psykologi. En av redovisningarna handlade om autism. För att knyta an till det ämnet vill jag dela med mig av en liten del av min kusin Elisabets vardag. Hennes äldsta son Amir är autistisk och det är något som har präglat familjens liv sedan han föddes. Elisabet är en stark och modig mamma som jag ser upp till på många sätt. När vi var små och lekte Lilli och Sussie tillsammans på gräsmattan utanför hennes hus tyckte jag att jag var mer vuxen (!) än hon för att jag var ett år äldre. Nu har hon man och tre barn och jag leker studentliv i Uppsala. Det där med vuxen kan ju definieras på olika sätt...
Om Elisabets liv med Amir och de andra barnen
kan du läsa om på hennes blogg Livet med pojken i glaskulan. Alldeles nyss var hon också med i Expressen för att berätta om hur Omega 3 har förändrat familjens liv: http://www.expressen.se/halsa/1.1838006/amir-fick-ett-lugnare-liv-med-omega-3




3 kommentarer:

  1. det är ganska intressant det där. Vad är det med Onmega3'n som hjälper Amir, är inte det mest till för blodfettet?

    SvaraRadera
  2. Men urk vilken bild! Fast va brun jag var! :-D
    (men gulligt skrivet av dig.. tack!)

    Hej Björn. Du det kan jag inte svara på. Forskarna säger att det har att göra med felaktig balans med fettsyrorna i hjärnan, och att balansen kan rättas till om man äter mycket omega3. Men eftersom omega3 hjälper de allra flesta människor att tex kunna koncentrera sig och "skärpa till sig" bättre, även de som inte har felaktig balans i fettsyrorna i hjärnan, så är det svårt att svara på. Något annat jag läst är att omega3 har bra effekt på kopplingen mellan hjärnan och ögat, signalen däremellan alltså.
    Men sen är det vääääääldigt konstigt egentligen hur omega3 kan hjälpa mot sömnproblem, jag tror att det beror på att om man har lite mer ordning på loftet så sover man bättre också, så att det är ju ingen "sömn"medicin i sig, utan att sömnen blir bättre är ju egentligen bara en konsekvens av att hjärnan ordnar upp sig.
    Typ. Men det forskas en hel del på området.

    SvaraRadera
  3. aha det där med att balansera fettsyrorna i hjärnan tänkte jag ju inte på, låter ju rätt logiskt. Har bara sett omega3 som ett förebyggande medel mot hjärt och kärlsjukdomar förut. Men det är ju bra när det kan hjälpa mot annat också framför allt det här.

    SvaraRadera