söndag 24 januari 2010

Umeårapport

Nu är jag hemma igen efter en intensiv helg i Umeå. Väskorna blev packade till slut och jag fick med mig allt jag behövde. Den här gången också.
Kursen Mat och Media som jag ska gå tillsammans med bl.a. Johanna, Esbjörn och Mathilda, tror vi kommer att bli riktigt rolig och intressant. Det var skoj att bekanta sig lite med Umeå universitet och vi hann också med att känna på staden lite. För att sammanfatta intrycken kan jag säga att Umeå är kallt och mörkt, människorna pratar lite konstigt, men det är vackert, mysigt, det finns god kinamat att äta och mysiga fik att hänga på och om det inte låg så förbannat långt bort skulle jag absolut kunna tänka mig att åka dit snart igen. Men nu blir det Uppsala ett tag framöver. En ganska slapp tillvaro dessutom med en kurs på halvfart som man inte kan läsa in i förväg. Jag ska försöka ta vara på den lediga tid som blir över och samla krafter inför terminens andra halva. Det kommer att behövas.

Mysiga fik som sagt (och god tiramisuglass :P)

Att åka nattåg hem var en upplevelse i sig. Som tur var hade jag Johanna som sällskap. Vi smaskade (?) på ananaskrisps och drack te i en kungligt inredd restaurangvagn innan vi gick och lade oss i vår liggvagnskupé som vi delade med fyra andra tjejer. Jag sov ganska bra, mycket tack vare mina öronproppar som gjorde att jag slapp bli terrorriserad av snarkningar som tydligen hade stört Johanna natten igenom... Hett tips om du ska åka nattåg nån gång! Dessutom är det ingen risk att missa avstigningen, en vänlig konduktörsröst väckte mig varsamt en halvtimme innan Uppsala. Snacka om service! Bra där SJ!

2 kommentarer:

  1. Åååhh mysfikat såg till och med ÄNNU mysigare ut på bilden. Det var nog dekorationerna som gjorde det. Oja öronproppar blir det definitivt nästa nattåg..! Tack för en bra helg!

    SvaraRadera
  2. där ser man, SJ har visst sina ljusa sidor.
    Det måste ha varit kallt i Umeå också :-)

    SvaraRadera