söndag 21 mars 2010

Att resa ensam

I höstas bestämde jag mig för att jag ville åka till Portugal på egen hand. Jag var sugen på att prova hur det är att göra något bara för och med mig själv och vad som händer när man bara har sig själv att tänka på. Jag trivs ganska bra i mitt eget sällskap och är en person som tycker om att varva umgänge med andra med en ordentlig dos egentid. Men en resa på en vecka kändes ändå som någon form av utmaning. Skulle det fortfarande kännas bra efter några dagar när man hade börjat uppleva saker och inte hade någon att dela dem med?

Ibland kan jag känna att det finns en norm i att man gör saker tillsammans. Det är många som har sagt att de tycker att jag är modig som gör detta på egen hand men för mig är det egentligen ingen big deal. För mig är det välgörande att få tid för mig själv och mina tankar, och jag kan njuta precis lika mycket av t.ex. en middag, fast jag äter den på egen hand.

Att göra den här resan själv till Monte Gordo får ändå betraktas som ett säkert kort. Jag var långt ifrån ensam i att ha rest på egen hand och det var lätt som en plätt att hitta sällskap om jag ville ha det. Det fina var dock att om jag ville vara själv var det precis lika enkelt. Jag kunde styra min vecka och mina aktiviteter helt på egen hand och jag fick njuta av både mitt eget och andras sällskap och jag hade det jättebra!

Jag tror också att det faktum att jag reste utan eget sällskap gjorde att jag var betydligt mer öppen för människorna runt omkring mig. Det har varit väldigt enkelt att lyssna, slå följe och dela upplevelser med andra, tidigare okända människor, för att jag på något sätt har varit både mer tillgänglig och mer intresserad. Det var en cool upplevelse.

En av de starkaste aha-upplevelser jag har tagit med mig hem från Portugal är hur fantastiskt roligt jag tycker det är med träning och vad roligt jag har tillsammans med andra när jag tränar. I vardagen kan jag ibland tycka att människor och relationer är komplicerade, men i en situation där man delar ett engagemang, en utmaning och en passion som när man är på samma träningspass, då tycker jag att det är enkelt att vara mig själv, slappna av och vara lugn och glad tillsammans med andra.
Det är en insikt som jag ska ta vara på!

Ensamtid är tid att njuta

2 kommentarer:

  1. Jag skulle inte heller ha något emot att göra en sån där resa själv, som du skrev så blir man mer öppen för människorna runt omkring sig när man reser själv! Det kan vara avstressande och skönt att bara få tänka på sig själv i bland och inte behöva ta hänsyn till nån annans vilja :)

    SvaraRadera
  2. Det låter verligen bra.
    Att få vara ensam och hitta likasinnade med samma intresse..

    SvaraRadera