fredag 12 mars 2010

Jag skriver om detox

En gång om året eller varje dag?

Jag läser en kurs nu som heter Mat och media. Det är en väldigt intressant kurs som handlar om hur massmedia fungerar och varför nyheterna om kost och hälsa ser ut som de gör idag.

Just nu skriver jag en hemtenta som går ut på att analysera och jämföra två olika artiklar om ett ämne som man är intresserad av. Jag har valt detox och sitter just nu och skärskådar en artikel från Aftonbladet och en från Göteborgs-Posten. Vilken tror ni är mest nyanserad?

Personligen har jag alltid varit skeptisk till detox. Visst är det positivt att ladda kroppen med bra energi men det tycker jag att man ska göra varje dag, som en del av en hälsosam kost, och inte som ett alibi för att kunna äta som man vill resten av året. Dessutom har jag fullt förtroende för min kropps förmåga att rensa ut gifter och slagg på egen hand.

Men kost är en personlig fråga och alla får göra det som känns bäst för en själv. Det är dock viktigt att vara medveten om hur mycket massmedia påverkar och att det som står i tidningarna sällan är helt sant och riktigt, utan snarare en säljande del av en trend.

Vad tycker du om detox?


4 kommentarer:

  1. Haha nej vilket sammanträffande Maria! Jag skriver också om detox :) (Aftonbladet + Extra Götaland) Lycka till med uppgiften och ha det superbra i Portugal nu! Kram!

    /Mathilda

    SvaraRadera
  2. Nämen oj samma ämne hörreni, spännande! Det var det värsta. Jag skriver om alkohol och vikt jag.

    Om jag ska vara ärlig så vet jag inte vad som ingår i begreppet detox. Men jag vet att när jag ätit mycket socker (typ efter Kanadaresan) så behövde jag tre-fyra dagar UTAN för att komma ifrån sockersuget. Är det en sorts detox?
    Kram J

    SvaraRadera
  3. Vad roligt Mathilda att vi valt samma ämne ;) Det skrivs ju en hel del om detta så det var kanske inte en högoddsare ;) Jojo jag tänkte skriva om alkohol först, och särskilt rödvin men jag hittade inga bra artiklar :( Jag vill gärna läsa ditt arbete när det är färdigt!
    Lycka till tjejer! Kramar!

    SvaraRadera
  4. Ja klart vi ska läsa varandras, bra idé Maria! Jag är supernyfiken på era detox-arbeten =) Jag hade förebannat svårt att hitta två artiklar att undersöka, men tillslut dök det upp en på "Dagens medicin" som jag kunde jämföra med den lite mindre seriösa från aftonbladet.
    Hoppas du har det fantastiskt i Portugal! Väntar på bilder..! Kramar J

    SvaraRadera