måndag 22 mars 2010

Inspirerande föreläsare

Nästan varje kväll i Monte Gordo fanns det en intressant/lärorik/inspirerande föreläsning att lyssna på som grädde på träningsmoset. Stefan Haag, utbildare på F&S gjorde mig mer tänd än vanligt på funktionell träning, Inga-Lis Grape, journalist på Friskispressen berättade om Magiska möten och Friskis&Svettis historia. Anders Szalkai berättade om sin karriär och gav tips om löpträning och Rune Larsson pratade om ultralöpning och hur viktigt det är att hitta glädjen, och sig själv, i allt man gör.

Anders Szalkai

Rune Larsson

Flera gånger under dessa föreläsningskvällar kom jag att tänka på hur lyckligt lottad jag var som fick sitta där och ta del av all kunskap och inspiration som förmedlades. Det jag tar med mig från detta är framför allt det Rune sa om träningsglädje. Vem bryr sig om att man håller på att vinna ett ultralopp när det man helst vill ha är kaffe och en bulle? Och om man springer ut på ett löppass och känner efter 1 km att det inte är kul, då är det lika bra att springa hem igen. Vad är det annars för mening med det hela?
Träningsglädje är något fantastiskt, men det gäller att man använder det som bränsle, och inte som något som tömmer en på bränsle - det kan vara en svår balansgång.


Rune har sprungit halvvägs till månen, och haft kul hela vägen :)
(Foto Henrik Pehrson)


3 kommentarer:

  1. På den punkten är vi överens! :)

    SvaraRadera
  2. och vi som fått äran att umgås med honom har haft väldigt kul :)

    SvaraRadera